Maria Lindström har hjälpt över 1000 människor med att få till de förändringar de vill ha. Maria jobbar med elitidrottare men även inom affärsvärlden. Maria har varit professionell tennisspelare och deltagit i Olympiska spelen.


3 sätt att neutralisera vikten av vinst och förlust

Av: Maria Lindström

Vinst som drivmedel kan leda till många tårar och kan få dig att förlora mycket mer.

 

Du kan bli tight och feg och sen kanske arg för att du blev feg.

 

För vissa sker det här bara under delar av en match, för andra är det deras “default mood” som de har så fort de ställer sig och tävlar.

 

Oavsett, om vinna är ditt huvudfokus – även bara för en kort stund – kommer dina resultat bli lidande.

 

Vissa slutar till och med att tävla för att det blir för mentalt påfrestande att ha den riktning.

 

Jag vet att du som idrottare vill vinna, det är ok. Men för att vinna mer, behöver du hitta vägar för att inte vara i behov att vinna.

 

Lösningen är motsägelsefull. Paradox, ja. Men inte omöjligt.

 

3 sätt att neutralisera vikten av vinst och förlust. 

 

 

  1. Mät saker du kan kontrollera. På en skala 1-5, hur bra var du att göra saker som exempelvis; kroppsspråk, attityd eller hur du jobbat på det du planerat? Gör din skala synlig.

.

  1. Veta om ditt VARFÖR.  Varför gör du det du gör?  Säg att du vill bli proffs – det är möjligt att fortsätta göra det med ett attraktivt och självklart varför. 

.

  1. Låt inte dina resultat definierar dig som människa. Om vinsten karaktäriserar så gör även den annalkande förlusten. Bygg upp ditt fundament som person först och främst och låt idrotten vara en väg att hjälpa dig med det.

.

 

Där – tre sätt du kan implementera redan idag så att du faktiskt kan börja idrotta på din egentliga nivå.

 

Den mentala och emotionella delen – är en träning som allt annat inom din idrott. 

 

Många toppidrottare fokuserar medvetet eller omedvetet på det här sättet alla redan.

 

Nu är det din tur.

 



sv_SESwedish